Thursday, July 8, 2010

5th day in Taiwan

5th day in Taiwan

Things have been fairly good. I did get a bit homesick yesterday, tapi itu pun sebab tak buat apa-apa kat hospital dan rasa out of place sikit. But then I got better when I went out with Grace, a Malaysian I met here in Taiwan.

So basically, aisyah selalu ikut this one team yang compose of

Dr Wang-chief resident
Dr Hsu-resident
Janet-intern

Usually bila diorang ada surgery (hari Isnin dan Khamis), aisyah akan ikut dan bila diorang ada ward check up, aisyah akan ikut pagi-pagi. Beside Janet, Dr Wang dan Dr Hsu nih tak banyak cakap. Macam serious pun ada, tapi aisyah rasa the main reason is diorang susah nak cakap English. But note this, diorang umur lebih kurang 28-35 tahun. Surgeons resident yang lain pun umur lebih kurang macam nih. For some reason aisyah rasa amaze yang diorang relatively young untuk conduct surgery yang boleh kata life threatening nih.

So surgery yang aisyah dapat tengok semalam adalah surgery nak remove bullae kat lungs dan surgery nak identify causes of tension pneumothorax to this one patient. Yang dua surgery ni best sebab aisyah ikut another team, bukan team yang aisyah patut ikut. Itupun sebab dalam team ni, ada 2 orang doktor yang friendly nak bagitau apa yang diorang tengah operate. So ada la belajar sikit-sikit dan tak blur sangat.

So sekarang kalau nak masuk OR (that's operating room for you and me) aisyah boleh masuk bila-bila masa pun. Sebab Dr Yu, another resident, kasi aisyah kad nak masuk dan kunci locker di dalam OR. Perghh masa dah biasa rountine nak masuk tu, rasa macam best jea. haha. macam zap zap zap tukar baju dan masuk kedalam floor orang-orang berpakaian hijau dan bermasker. Keren gitu!

Aisyah masih belum dapat scrub masa surgery. Aisyah pernah ada tanya satu doktor ni, tapi dia cakap kena tanya head of the thoracic department, Dr Hsu (mind you there's a lot of doctor Hsu here.haha) Gulp sekejap! Sebab doctor Hsu ni memang tip top lah! Dia dan Dr Wu, senior doctor kat situ selalu je jump from one operation another. Dan of course, diorang sangat busy nak jumpa. Tapi nanti aisyah akan cuba another technique, cuba tanya Dr Wang sendiri dan kenalah buat ala-ala comel gitu. haha.

Untuk harini, aisyah tengok another lobectomy. Tapi kat lung belah kiri. This time around everything goes smoothly, takde complication. And aisyah belajar after remove the lung lobe diorang akan remove lymph node jugak, untuk check dah metastasize ke belum. And thanks to Dr. Wang, hari ni dia orderkan vegetarian lunch book untuk aisyah. Yipeee! No pork!

Aisyah sebenarnya surprise how understanding people can be about me have to eat halal food and have to solat. Like just now, I ask one of the nurses if I can use the locker room to pray, but instead she showed me a consultation room (yang lagi besarrr) untuk solat. And then one of my roomates offered a biscuit for me, then she showed a halal sign to me. Comel kan? And all this time aisyah selalu fikir dan risau kat mana nak solat. But the I've realized, if I truly believe, Allah will always show His way to me. I guess I always give excuses instead of finding solution. Islam is suppose to be a fairly easy religion kan teman-teman? That I think is another valuable experience I've learn :)

Actually I've been going out every night, most of the time with the other exchange students. So total exhange students in Yang Ming University is 7.

We have,

1. Tara- the of so lovely Canadian
2. Maria- the tall green eyed blond Slavokian
3. Mirka-the other tall brunette Slavokian
4. Jeff- the banana Chinese American
5. Tim-the half Chinese Findlanders
6. Han Cheng- the research exchange student from Canada.

There are other exchange students in other universities in Taipei too, but I haven't met them. But this weekend there will be a united programto Hualien. So I'm looking forward to that.

Mama had been asking about how I eat here through Kak Bobby. Risau dia kat anak porumpuan dia sorang nih. So I'm supposed to post some pictures, atleast in FB, but seriously..macam malas.haha. I know I know, I should post pictures so atleast mama tak risau, insyaAllah by this week I'll try to "force" myself.

Cheers!

No comments:

Post a Comment

we nag we gag