Tuesday, July 19, 2011

Kehidupan di stase IKM

Ola folks!

Sekarang dah stase IKM (Ilmu kesehatan masyarakat a.k.a public health), extremely santai dibandingkan stase obsgyn (which by the way reason kenapa tak update blog masa tuh. pffftt).

Stase IKM rasa macam days kat kampus dulu-dulu. Cuma lebih santai dari santai. Heks. Lecture start jam 8 sampai 9 di kampus (yang kekadang tiada pun), dan selepas itu aktiviti bebas.

Basically apa yang dilakukan masa nih adalah kampus akan assign ke suatu wilayah dan kami akan mencari permasalahan kesehatan di kawasan tersebut. Maksud by mencari permasalahan kesehatan adalah dengan melakukan survey di kawasan tersebut. Kemudian satu group perlu lakukan satu skripsi mengenai survey tersebut. Senang. Dua minggu saja. Beresss.

Tapi bagi someone yang baru lepas cuti 2 minggu, dan masuk IKM, saya take this for granted . Is there such things as over-holidaying? Over holidaying dengan duit mempet menghitung hari scholarship masuk. Pfftttt. Syndrome budak biasiswa pada bulan-bulan terakhir.

Sekarang dengan kondisi tiada internet di rumah, harus ke kampus untuk online. Rajin saya. Konon nak buat skripsi, tapi 2/3 dari masa digunakan untuk buat skripsi habis guna online. Takde self-discipline. Internet is the enemy! Enemy!

Oooon the other hand, I'll be coming back to Malaysia this coming Sunday. Excite! Lagi-lagi sebab tahu dapat tengok Harry Potter kat sana. Yea, kerana pajakan untuk membawa movie ni masuk Indonesia sangat tinggi, walaupun movie dikategori sebagai much anticipated movie of the year, tetap tak dapat masuk Yogyakarta. Ngeng. Tapi beside HP, takde terkilan sangat pun. Bukan peminat nonton movie kat bioskop pun.

Sekarang di rumah, tiada sorang housemates pun. Semua dah caw caw ke luar kota. Stacey dan Hema di Banyumas, Woanshiang di Klaten dan Malina di Purworejo. One week with the whole house to myself. Bikin party? Budget macam cite-cite mat salleh gitu.

Tapi sebenarnya depressing bila balik tiada orang. Kepada siapa saya nak cerita cite-cite drama saya pada hari ituh??!! Malam pula double check semua pintu kunci. Paranoid tetiba. Tapi sebenarnya ok jer. Duduk dalam bilik, buka cerita korea (obsess!) habis cerita. The next 1 year should be like this. Bila sorang balik, lagi sorang plak keluar. The thought of jarang makan dinner d6 sama-sama like old times menyedihkan. Koas life. Chill je.

Ok kena sabar untuk berlibur minggu nih. I'm coming home bebeh!

Cheers!
:)

No comments:

Post a Comment

we nag we gag