Wednesday, July 27, 2011

Cuti di Malaysia

Salam and ola folks!

Sekarang saya di Malaysia untuk cuti 2 minggu. Balik-balik jejak Malaysia dah makan banyak. Banyak! Memang tak sedar diri badan dah naik, sampai naik tangga 2 tingkat pun semput-semput. Aigoo.

Exam IKM (a.k.a public health), tiada. Yea, kalian telah membaca dengan benar. Tiada exam. Cuma post test dan diskusi dengan dosen (lecturer). Apa yang dibincangkan cuma aktiviti dilakukan sepanjang 2 minggu itu. Apa yang di observe, apa permasalahan masyarakat, apa yang kita dapat, apa yang patut diselesaikan. Santai, seperti stase ini juga.

Tapi selain daripada skripsi yang harus diselesaikan, kami juga harus lakukan penyuluhan kepada masyarakat. Contoh, penyuluhan mengenai Leptospirosis dan yang paling gempak, hari Ahad lepas, dilakukan penyuluhan Demam Berdarah Dengue kepada anak-anak kecil untuk program Jumantik (Juru Mantau Cilik). Malangnya, that time saya tak dapat ikut. Balik Malaysia sudah. Ngeh!

Sekarang di Malaysia, selain dari makan banyak, menjadi babysitter kepada Zulakiha dan Husna. Mary Poppins gitu.

Cikin, adik saya pula sibuk berkerja. Kat bawah rumah penuh dengan post it notes. Kerja memberitahu program nutrition kepada sekolah-sekolah di daerah Selangor. Duduk lah dia depan fax machine di depan dengan sibuk bercakap dalam phone. Kelaaaaas ko! Bak kata Zulaikha la kan. Entah mana la dia belajar -_-"

Abang poyot dan Kak Bobby pun ada kat rumah. So kat bawah rumah tu selain jadi opis Cikin, penuh dengan Abang dan Kak Bobby punya barang gak. Comics, printer, tablet, kertas skteches, laptops,botol susu bermacam warna, cd Barbie etc. Penuh. Mama tutup sebelah mata jer la tu. Hehe.

So far, holiday di Malaysia ok lah. Memang adat biasa dari dolo-dolo, the first week laze around. Tiada nak bercontact atau nak berjumpa dengan kawan, tiada nak keluar-keluar, tiada melaksanakan benda-benda produktif. Standard berholiday di Malaysia. Laze around. I'm happy!

Oh and do read this, Groom was a She

Till then,
Cheers!

No comments:

Post a Comment

we nag we gag